marți, 25 august 2009

Ce e iubirea?


Mă întreb mereu ce e iubirea, fără succes. Cel mai simplu e să spui că iubirea nu există sau că iubirea e Dumnezeu, dar ambele răspunsuri nu sînt deloc răspunsuri, sînt doar ocoluri în jurul întrebării. Şi mă chinuie mai ales întrebarea cu privire la iubirea romantică, această formă a iubirii în care două persoane cu totul străine una faţă de alta ajung să fie una. Celelalte forme, iubirea faţă de rude sau faţă de umanitate în general, mă preocupă acum mai puţin. În prima formă deoarece, prin legătura de sînge, iubirea e cumva presupusă, iar în a doua deoarece e atît de vagă încît e, cum zicea cineva, o păcăleală.
Acum cinci minute am terminat de văzut Bergman Island, un documentar cu şi despre marele Ingmar Bergman. Ca si Lars Von Trier,un alt mare geniu al cinematografiei, şi Bergman a lăsat mai multe neveste şi numeroşi copii pentru alte femei de care s-a îndrăgostit în timp ce era căsătorit. El povesteşte cum primul lui film de televiziune, dacă îmi aduc bine a minte, a fost direct inspirat de amintirea dureroasă a episodului în care a venit acasă ca să-şi anunţe nevasta că urma să o părăsească pentru alta. Aceasta, care nu bănuia surpriza, era aşa de ferictă că bărbatul ei venise acasă mai devreme decît trebuia, numai că bărbatul ei nu mai era al ei.
Nu trebuie să fii neapărat femeie ca să fii indignat de astfel de bărbaţi, căci o astfel de conduită pare să lezeze însăşi esenţa dragostei. Deşi, ca bărbat, parcă eşti uneori invidios pe Solomon, care avea mii de neveste, rezultînd astfel o combinaţie paradoxală între cele două gînduri. Bergman recunoaşte că a fost, şi îl citez, leneş cu privire la familie în general, că nu a depus niciodată efort pentru familiile lui. Spre finalul filmului, însă, Bergman începe să vorbească despre moarte. Ca şi Cioran al nostru, şi ca atîţia alţii, poate, Bergman a fost permanent terorizat de spaima morţii. Însă acum, cînd are peste 80 de ani, mai mult decît gîndul morţii, pe Bergman îl terorizează gîndul că nu o va mai vedea niciodată pe Ingrid, ultima lui soţie, nu ştiu exact a cîta, deoarece în afară de cele cinci căsătorii legitime el a mai avut şi relaţii nelegalizate, cum se zice. Sînt vreo cinci minute spre finalul filmului încărcate cu o energie emoţională extraordinară, în care el povesteşte cum, trăind singur pe insula lui, are constant sentimentul prezenţei lui Ingrid, ultima lui iubire şi cea mai mare. Deşi nu e un credincios hotărît, fiind mai degrabă un agnostic (Dumnezeu poate există sau nu, dar noi n-avem cum să ştim asta, zice agnosticismul), Bergman are certitudine că după moarte se va întîlni cu Ingrid a lui. Mie mi se pare ciudat că după ce a alergat toată viaţa de la o femeie la alta (şi în fuga lui a presărat pe drum nouă copii de care nu a avut grijă niciodată ) chiar înainte să moară a găsit acea iubire care e "mai tare decît moartea", cum zice Pavel, parcă. Am zis că mi se pare ciudat? Ce cuvînt am mai ales şi eu! Mi se pare imposibil! Ceea ce mă aduce iar la întrebarea de la început: ce e dragostea?
O las în continuare fără răspuns, deoarece nici Solomon nici Bergman nu m-au ajutat să înţeleg mai bine ce e.

3 comentarii:

  1. Mai, nu știu exact ce este iubirea dar am înțeles ca poate trece prin stomac (și probabil restul de mate). Dacă e asa, nu ma sperie decât faptul ca pana și cele mai frumoase rodii* sfârșesc (după ca tranzitează întortocheata cale a intestinelor) într-o grămada de fecale. Dar bănuiesc ca nu e atât de grav dacă luăm în considerare ca omul cel dintâi a ales sa transforme ințelepciunea, cunoștința 'binelui și răului' și viata veșnica (probabil și fericirea) într-un soi de balega umană atunci când a 'mușcat' din 'fructul interzis'. O alta explicație la fel de lipsita de romantism ca și cea de mai sus ar fi ca iubirea e hormonul care mișcă organul și orgoliul la bărbați (plus nevoia de a împrăștia și vedea sămânța-i răsărita și crescuta) și, același hormon, care le face pe femei sa creadă (poate greșit) ca au nevoie de masculi pentru diverse situații în viata lor.

    *Am ales rodia din simplul motive ca îmi place

    RăspundețiȘtergere
  2. Pai asta ziceam si eu: a spune ca iubirea egal hormoni inseamna a renunta sa pui intrebarea. Dar iubirea exista, ne inspira, poate doar de la distanta, iar pe cei mai norocosi dintre noi ii insufleteste din interior. Simplul fapt ca noi nu sintem in stare sa o definim nu ii alterezeaza existenta sau calitatea, ci doar arata limitele limbajului si implicit ale gindirii noastre.

    RăspundețiȘtergere
  3. cam tarziu comentariul meu la articolul asta, dar recunosc acum l-am citit si nu pot sa nu comentez ceva. nici eu nu am mai gasit un raspuns la intrebarea asta, care a devenit atat de comuna. toata lumea se intreaba ce e iubrea? ce e dragostea?, parerea mea e ca noi oamenii din generatia asta, cel putin, si cei din naintea acesteia, si cred ca as putea vorbi si despre cei care vor mai veni dupa noi, chiar nu vom mai putea gasi un raspuns, de ce? pai simplu pentru ca noi insine, dar implicit si Satana, (ca automat, daca credem ca exista un Dumnezeu credem ca exista si cel rau, iar eu il i-au in calcul), am pervertit atat de mult lucruriele care erau atat de simple si de frumoase la inceput, incat acum, cu acea putina ratiune care ne-a mai ramas, incercam sa raspundem la niste intrebari care si-au pierdut de mult raspunsul. si tot din vina noastra. POATE (un "poate" cu literele cat se poate de mari), mai putem gasi iubirea si dragostea doar la Dumnezeu, dar nici la El, n-o mai gasesc multi dintre noi, pentru ca nu-l inteleg, si ar fi multe de spus pe tema asta, dar tu poti spune mai frumos ca mine.

    RăspundețiȘtergere